сряда, 5 февруари 2014 г.

Ясни цели и добри примери : още идеи срещу депресията;)

   Звучи абсурдно, но малко от нас имат ясни цели в живота си: "Да съм щастлив", "Да имам много пари", "Да имам хубаво семейство".  Да имаш ясни, конкретни, позитивно формулирани цели означава да познаваш себе си и да знаеш какво искаш и търсиш в живота. А, и да са реалистични също е хубаво. Та така, гонейки целите си, ти се концентрираш в един позитивен поток от дейности, вместо да се закопаваш в проблемите. Тях ги решаваш в крачка;).

   Друго важно нещо е да се вдъхновяваме от хора, на които се възхищаваме. Интернет бълва от подобни истории- силни личности, които са се справили с еди какъв си проблем, заболяване и т.н. Аз дори пиша понякога на такива хора, които са ме впечатлили и обменям идеи с тях. Предпочитам да си общувам и да се обграждам с подобни хора.

вторник, 4 февруари 2014 г.

Справяне с негативното в нас- да изживеем всеки миг все едно току-що сме се родили?

   С времето и годините свикваме да сме негативни. А какво ако се опитаме всеки ден с изгрева на слънцето да се раждаме отново и отново и да изживеем времето си, преоткривайки света. Не е ли прекрасно? За това не рядко срещам мисълта, че трябва да запазим детското в себе си, не в смисъла да сме инфантилни недорасли деца, неспособни да поемат отговорности, а да се радваме на живота като децата, да сме истински откриватели.
   Вместо да си губим времето, защо не живеем активно, отдавайки цялото си внимание на това, което правим в тази секунда (аз например сега пиша), без да мислим за абсолютно нищо друго- да усещаме колко вкусен е сладоледът, колко красиви и ароматни са цветята, колко нежна е песента, колко е красива колежката отляво;), колко добре сме структурирали работната си презентация. Предлагам ви една своеобразна non stop медитация- насочване към всяко действие, което извършваме, отдаване на четирите ни сетива. Така, без да се усетим, няма да сме толкова фиксирани върху вътрешния си свят и мисли. Явно по-емоционалните хора са по-склонни към депресии, затова можем да си помогнем, ние, емоционалните, като се насочим една идея повече към външния свят. Идеята не е да подтискаме мислите или да ги пъдим, просто да ги оставяме да си отминават. Може да се упражняваме да концентрираме вниманието си вън от нас по 1000 начина. Нека проявим изобретателност.

понеделник, 3 февруари 2014 г.

Писмен анализ на негативните мисли?

   В продължение на предния ми пост,  сега ще предложа как да анализираме писмено негативните си мисли, за да се отърсим от тях по-лесно. Кои са важните стъпки?
   Да разпознаем мисълта в момента, в който тя се появи, както и да идентифициране какво я е провокирало.
   Да определим към кой модел негативно мислене можем да я причислим (моделите са описани в предния пост)
   Да определим какви емоции и поведение поражда тази мисъл или убеждение
   Да проявим здрав разум като си отговорим на някои въпроси и да създадем позитивна алтернатива на негативната мисъл: доколко моята мисъл е истина или може да бъде истина, мисля ли логично, уравновесено, гъвкаво, обективно и реалистично или по-скоро емоционално; ще се съгласи ли някой, който уважавам, че мисълта ми е реалистична; какви са ефектите от това мислене върху мен. За да създадем алтернативна положителна мисъл нека помислим: поощрявам ли другите да мислят по този начин, кой е по-гъвкавият, логичен, реалистичен, уравновесен начин на мислене, а не толкова емоционален; как да се почувствам по-добре, за да изчистя мислите си.
Според мен всеки от споменатите етапи е важен и също е много важно да си правим тези анализи писмено, за да са по-осъзнати и задълбочени, а също и да се връщаме към тях при нужда.

събота, 1 февруари 2014 г.

Депресия и негативни модели на мислене

   Състоянието на трайна тъга и потиснатост се храни от негативните ни мисли, а те от определени случки в живота ни- сегашни, минали, такива, които са се случили или е трябвало да се случат. Мислите пък влияят от своя страна на емоциите и начина, по който се чувстваме. Но това действие не е еднопосочно. Нашият вътрешен свят : мислите, емоциите и поведението си влияят взаимно и определят до голяма степен какво ни се случва. Така порочният кръг се затваря и затова е много трудно да излезем от по-дълбоката депресия. Негативизмът ни кара да преценяваме погрешно ситуации и хора и да мислим най-лошото. Важно е да познаваме най-честите модели на негативно мислене, за да можем да разпознаваме и чистим и собствените си негативни мисли.

   Негативни модели на мислене:
  • Да правим от мухата слон
  • Черно-бяло мислене
  • "Четене на мисли и предсказания за бъдещето"
  • Аргументиране на база емоции, а не факти
  • Генерализиране
  • Лепене на етикети
  • Мислене "нужно, трябва да, длъжен съм"
  • Търсене на одобрение
  • Очаквания към другите
  • Предразсъдъци
  • Омаловажаване или невиждане на положителното
  • Възможни изходи от негативните модели на мислене:
  • Да погледнем ситуацията от положителна гледна точка
  • Да не мислим най-лошото
  • Да мислим на основата на реални факти, а не на нашите емоции
  • Да мислим как да се справим със ситуацията и каква помощ да потърсим
  • Да се научим да вземаме решения, да поемаме премерени рискове и дa сме по-смели
  • Негативната нагласа провокира негативни събития
  • Да изчакаме да се успокоим, ако сме ядосани и тогава да действаме
  • Да не съдим другите
  • Да мислим с "искам, желая" , а не "трябва да"
  • Да доказваме на себе си, че негативните ни мисли не са истина като се аргументираме като пред съд
  • Да се научим да приемаме положителното-комплименти например
  • Да описваме писмено негативните си мисли и да ги свързваме със съответния модел
  • Ако си мислим, че винаги ние сме виновни, не, ние не сме центъра на света
  • Миналият опит не е определящ за бъдещия ни живот и това какво се случва, определящо е сегашното ни мислене
  • В живота нищо не е черно-бяло