четвъртък, 7 ноември 2013 г.

Сугестопедията, повод за огромна национална гордост



Сугестопедията е причина очите ми да се напълнят със сълзи на щастие, че съм българка. Д-р Георги Лозанов, нейният създател, е ...висококвалифициран лекар психиатър и терапевт, уважаван по цял свят, но най-вече невероятен човек с огромно чувство за хумор и самоирония. За съжаление той е починал наскоро, но какво е оставил след себе си...мамооо...

Изследвал е човешката памет и нейния капацитет и ...познайте, стигнал е до извода, че човек запомня в пъти повече информация, ако тя му е поднесена по ''човешки" начин;). Какво е имал предвид  д-р Лозанов? Ами нещо много елементарно, което обаче липсва понастоящем в родните класни стаи- уважение към личността, която той нарича любов в по-широкия смисъл на думата.

Е изненада ли е това за някого? Не мисля. Но едновременно явно не е лесно постижимо и както казва д-р Лозанов "Сугестопедията не е за всеки" Уви, да. Става въпрос за същността и природата на човешкото същество. Защо не сме добри хора? Толкова ли са ни смачкали собствените ни комплекси?

Ох, ох, ох...Отговорът е да. Позволих си това емоционално въведение, защото и сугестопедията е един много емоционален метод. Той залага на приятното, емоционално и запомнящо се представяне на учебната материя.

От най-голямо значение е личността на преподавателя. Много е важно той да изпитва удоволствие от работата си, да е високо мотивиран, енергичен, оптимистичен, спокоен, свеж, непринуден (да не се държи надменно, а като приятел, който иска да сподели своето знание), спонтанен, да е добър пример за учениците.

Отношението му към ученика: да има изцяло положително отношение, основано на уважение към човешкото същество, деликатност (особено при поправяне на грешките), зачитане на личната свобода и право на избор, без заповед и налагане; насърчаване на ученика, убеденост в крайния резултат, насърчаване на креативността и творчеството.

Начини и методи на преподаване: избягва се монотонността, необходимо е да има динамика и "вибрираща" комуникация, която се учеща в гласа на преподавателя; спонтанен смях; обучението да е приятно преживяване, без домашни работи, без умора, да се избягват се традиционните педагогически методи, основани на принудата: повтаряне, зубрене на отделни части от материала извън общия контекст, "изпяване" на урока...

Акцентът е мотивацията на ученика , степента му на умора и душевното му състояние. Ако тези показатели са добри, той ще учи много по-лесно.

В резултат от обучението ще има не само натрупани знания, но и допълнителни ефекти като "смекчаване на агресивните тенденции и улесняване на адаптацията в обществото".

Използват се периферни перцепции- картини по стените, табла с граматически обяснения, като те не са акцент в обучението, а действат на подсъзнателно ниво; изкуство (музика, игри и илюстрации, артистични средства)

Материалът в един учебен час е 2-3 до 10 пъти повече от традиционното

При обучението по чужди езици думата се слага в контекст, после граматиката се обяснява по-набързо; вниманието е насочено най-често към цялото, а отделните елементи се усвояват като периферни перцепции, като скрити картини в илюстративния материал; спонтанно участие на курсистите.

Атмосфера в класната стая: уют и спокойствие

Това е много накратко методът "Лозанов"....нямам думи. И за да илюстрирам какъв човек е бил д-р Лозанов едно и едно видео;).

http://www.youtube.com/watch?v=bGIKHqCVXhQ

3 коментара:

сугестология английски каза...

Статията ви е чудесна и се радвам, че ни пишете.,Определено се чувствам гора, че сугестопедията е измислена от българин.Дано с течение на годините образователната ни система се вразуми и открие по практични начини при ,които изучаването на език примерно е много по лесно и човек се забавлява докато учи.Но учителите, които го преподават трябва да са напълно наясно с методиката и начина, по който това трябва да се върши, за да бъде качествено.

Boyana каза...

Благодаря за милите думи и високата оценка;).

сугестология английски каза...

Тук пишете много ясно, какво точно представлява този метод за обучение и според мен в него няма нищо лошо, а напротив. В него се преминава през няколко етапа като са на лице грижа, която те с желание приемат, защото не им е натрапена. Така всеки един ученик се чувства сигурен. При условия на положителни емоции, творческата интелектуална дейност и глобализирания учебен процес се отличават с липса на умора.А когато си отпочинал и спокоен, то се запомня всичко по- лесно и бързо.