понеделник, 13 юни 2011 г.

Да виждаме всяка ситуация и от гледната точка на другия

       Всеки е по-склонен да се ограничи до собствената си гледна точка в ситуация, в която комуникират повече хора, защото така е по-лесно. Но така осъзнаваме само онова, което искаме ние и всеки път, когато не го получим, се чувстваме наранени и пренебрегнати. Ако се научим да виждаме гледната точка и на другия, ще се почувстваме добре в ситуации, в които много хора инстинктивно биха се почувствали по-скоро наранени. Така ще разберем и причините за поведението на другите. Нека отчитаме всички гледни точки и търсим пресечните им моменти. Това ще ни направи много по-спокойни и уверени - и нас, и другите участници в комуникацията. Хората чувстват облекчение, когато ги разбираме. Това означава обикновено просто да застанем до някой и да го подкрепим, без да му даваме съвети и оценки, които не ни е поискал. Да го изслушаме и да му дадем онова, от което има нужда – да помълчим до него, да му подържим ръката, да го изслушаме задълбочено и да го подкрепим с думи и съвет. Просто да отговорим на неговата нужда в момента.
       Нека не забравяме също, че подкрепата не е безкраен и едностранен процес - ако ние подкрепяме някой, който почти никога не проявява подкрепа и грижа към нас, в един момент ще се почувстваме ограбени. Няма как да даваме, без да получаваме, защото и нашите ресурси ще се изчерпат в един момент.
       Взаимното уважение се постига много лесно, ако прилагаме едно просто правило – да се държим с другите така, както бихме искали те да се държат с нас.

Няма коментари: