сряда, 23 март 2011 г.

Как да постигаме целите си чрез НЛП? (част 1)

За пръв път чух за НЛП от моя шеф в Тунис. Толкова много се зарибих, че му откраднах учебника (не го попитах дали мога да го взема, защото се страхувах, че ще ми откаже) и си го преснех на копирната машина в офиса уж тайно. Каква ужасна постъпка. Когато откри измамата (хвана ме, докато копирах), той се усмихна и каза, че ме разбира. Е тази реакция ме шокира;). Оказа се, че е луд фен на НЛП и започна да ме учи лично на техниките. По-късно участвах в обучение на същата тема, организирано от нашата фирма в Тунис. Толкова се зарибих, че започнах да преподавам наученото в нещо като импровизиран тренинг на моите съквартиранти;). Не заради друго, а защото това е изцяло практически насочена програма по приложна психология, която просто работи. Част от техниките съм засегнала в книгата си „Хармония отвътре навън”, но така или иначе НЛП е достойно за по-обстойно представяне в моя блог.
Нервно-лингвистичното програмиране (НЛП) е изучаване на начина, по който постъпват хората с цел личностно усъвършенстване чрез промени в начина на мислене, поведение и общуване. Ще се научите как да използвате умствените си ресурси (невро частта), езика (лингвистичната част), убежденията и ценностите си (програмиращата част), така че да постигате целите си. Принципите на НЛП се основават на здравия разум (нищо ново;). Но създателите му Джон Грайндър и Ричард Бандлър са хвърлили време и усилия да извлекат най-доброто от идеите на антрополога Грегъри Бейтсън, така че си струва да отделим време и ние да понаучим нещо ново.
Някои от основните аспекти на НЛП са:
1.“Картата не е територия”, картата е само тълкуване на територията или с други думи всеки от нас има лично тълкуване на една ситуация или случка, дори гледайки един предмет, ние правим различни асоциации на база спомени, ценности и т.н. Затова често не разбираме другите, ако техните възприятия са твърде различни от нашите. Мислим си, че сме прави в някаква ситуация, но всъщност не гледаме обективно, защото не можем да се абстрахираме от себе си. Затова често сме чували, че трябва да разбираме другите и да виждаме нещата и от тяхна гледна точка. Как да стане това на практика?
2.Манипулиране на минали преживявания: ние сме в състояние да променим негативни спомени или преживявания към по-позитивни. Сами разбирате колко е полезно това;)
3.Създаване на нови положителни преживявания чрез представа и въображение;)
Очаквайте продължение...

5 коментара:

Maya каза...

Звучи много интересно, определено ще очаквам продължението с нетърпение :)
Вие за колко време усвоихте тези техники?

Boyana каза...

Мая, привет;). Техниките са много лесни и приятни и ефективни. Усвояват се бързо, ако имаш интерес към тях (поне при мен е така). Аз бях много запалена по НЛП 2004-2005 година, по време на престоя ми в Тунис. После ги бях позабравила, но те си остават част от мен на подсъзнателно ниво (моментите, които най-много са ме впечатлили най-вече). Ще им отделим време и тук;) Успех на теб!

Гергана каза...

Боби, кои книги на български за НЛП би препоръчала, от тези, които са издадени до момента?

Boyana каза...

Гери,
Аз съм чела и съм се учила основно от една много добра книга, но на френски. Казва се "Как да прилагаме НЛП в продажбите?". Автори: Франсоаз Каве и Доминик Логеро. Не съм я срещала на български, но така или иначе, когато ми остане време, ще продължа статиите в блога за НЛП и често ще прибягвам до тази книга. Иначе имам и още 2 книги на български: "НЛП за 21 дена" на Хари Адлер и Берил Хедър. Хубава е, доста леко се чете и има практическа насоченост. И претендира за изчерпателност до такава степен, че е абсолютно достатъчна за самоподготовка на НЛП трейнъри (те са на различни нива, които не ги знам точно). Иначе най-интересно е да се изкара курс по НЛП към някоя оторизирана институция. Такива в България има няколко, повечето са руски и съм чувала, че са много добри, на високо ниво са преподавателите, но са и доста скъпи курсовете. Също имам и "НЛП наръчник" на Джоузеф О'Конър, но никога не съм я чела;). Успех в НЛП!

Гергана каза...

Боби, Благодаря за инфото. Започвам с "НЛП за 21 дена" на Хари Адлер и Берил Хедър