понеделник, 17 май 2010 г.

Колко е важно да спим добре?

Колко е важно да спим добре?
С времето установих колко е важно да спим добре. Качественият сън определя целият ни следващ ден - начинът, по който се чувстваме и резултатите от всичко, което вършим, от момента, в който отворим очи до вечерта. Дали в края на деня ще си кажем „Това беше един прекрасен ден!” зависи до голяма степен от това как сме спали предишната вечер и дали сме презаредили добре батериите. Най-важното условие за качествен сън е да сме спокойни, когато си лягаме и да сме решили всички въпроси и грижи. Има обаче някои грижи, които няма как да бъдат решени за 24 часа, изискват повече време за разсъждение и намиране на изход. Според една стара мъдрост не си струва да се тревожим за дреболии, а на практика всяка грижа е дреболия. Така или иначе понякога въпреки всичко имаме тревоги и ни е притеснено. Медитацията е най-лесното, приятно и бързо средство да се дистанцираме от проблемите си и стреса не само преди сън, а по всяко време. Медитацията е нашето средство да постигнем трайно вътрешен мир, независимо от външните обстоятелства. Кратка медитация от 4-5 минути преди лягане и едно-две упражнения за отпускане на тялото (аз практикувам да си полежа в зародишна поза и после си вдигам за малко краката на стената) са напълно достатъчни. За хубавия сън са необходими подходяща температура и светлина на помещението, удобен матрак и възглавница, удобно облекло, което да позволи на тялото да диша, без да усеща студ, свеж въздух в стаята. Топъл душ преди лягане е много приятен ритуал, може да си затоплите малко етерично масло от лавандула в специална горелка за тази цел в банята. Продължителността на нощния сън е строго индивидуална. Аз дълго време имах гузна съвест за това, че се нуждая от 8 часа нощен сън. Просто ми се иска да спя по-малко, защото ми се струва, че спейки си губя времето. В действителност сънят е много важен и определящ за това как ще протече останалата част от деня ни, както вече споменах. Всеки усеща с тялото си от колко сън има нужда и е жизнено необходимо да си го дава всяка нощ. Ако въпреки всичко не можете да заспите веднага, не се притеснявайте, просто си лежете и се опитайте да не мислите за нищо - тялото ви така или иначе почива и сънят ще дойде след малко. Аз например съм много емоционална и понякога си мисля и премислям случки и събития, чувствам се превъзбудена и ми е трудно да заспя. С медитацията нещата се подобриха значително. А е важно не само да заспивате лесно, но и да спите спокойно, затова - изчистете съзнанието си от грижите чрез медитация преди лягане. Опитвам се всяка вечер да си лягам по едно и също време. Понякога не ми се спи и се чувствам глупаво да си легна, но въпреки това го правя - това е инвестиция в доброто протичане на следващия ден. И още една тайна - за красотата на физическото тяло е много, много важно да спим добре. Хората, които работят нощем и не си доспиват разбират тази истина бързо. Още няколко идеи, до които съм достигнала сама - една чаша вино на вечеря е приятен завършек на деня, но ако пием повече не спим добре и се събуждаме преуморени. Хубаво е да избягваме тежки филми и книги преди лягане. Идеята е да избягваме каквито и да е стимуланти. Обратно, можем да изпием чаша мляко или успокояващ чай. Аз обичам много мента и си правя понякога такъв чай преди лягане. Ментата не е най-популярната билка срещу безсъние, но има такива свойства и тъй като на мен ми е любима, я пия като чай. Лавандулата е друга много приятна билка, която може да бъде използвана за същата цел. Напоследък се продават малки възглавнички, които са пълни с билка лавандула и се слагат в голямата възглавница. Ако имаме пълноценно физическо натоварване или спортуваме, също ще заспиваме по-бързо. И не на последно място - да правим любов преди лягане ще ни отпусне и ще ни подейства чудесно.
Този текст не изчерпва методите да постигнем здрав сън, така че моля ви чувствайте се свободни да давате препоръки и още идеи. Благодаря;)